Základní školy

Gabriela Ježková
Odpovídá: Gabriela Ježková
Vystudovala český a francouzský jazyk a speciální pedagogiku na PdF MU v Brně. V minulosti absolvovala množství kurzů a seminářů (v oblasti výchovy, vzdělávání, osobního rozvoje), má několikaleté zkušenosti s výukou na základní škole, kde působila i jako metodička prevence, lektorováním a doučováním, založila základní školu, ve které se v současnosti realizuje.
Vložit nový dotaz

Dotazy v poradně

Maky 15. 2. 2016
Dobrý den, chtěla jsem se zeptat co mám dělat v případě, že moje dítě nebylo přijato do žádné základní školy. Letos jsme opět absolvovali několik zápisů do 1. třídy a to již po druhé, protože můj syn dostal jeden rok odklad. Problém je v tom, že žijeme v obci, která nemá základní školu a nejbližší město, což je Liberec vydalo vyhlášku ve které stanovilo tzv. spádovost jednotlivých škol. Historicky děti z naší obce navštěvovali dvě nám nejbližší školy v Liberci. Nyní to již není vzhledem k množství žáků možné. Přeci není možné, aby dítě nebylo přijato do základní školy nebo aby bylo přijato do základní školy vzdálené od jeho místa bydliště třeba i 30 km. Dopravní obslužnost je žalostná a vzhledem k tomu, že oba s manželem pracujeme, tak nemůžeme vozit dítě každý den na 8 hodinu do školy. Opravdu nevíme co budeme dělat. Nikdo nám není schopný poradit jak správně postupovat. Je to stresující. Děkuji za vaši odpověď.
Gabriela Ježková, Základní školy 16. 3. 2016
Dobrý den,

určitě není možné, aby nebyly přijaty děti ze spádových oblastí. Určitě bych se obrátila na vedení školy, pokud by to nepomohlo, poradí Vám jistě zřizovatel, což je v případě státní ZŠ obec, ten je povinen zajistit dostatečný počet míst ve spádových školách, případně situaci řešit s dalšími školami.

Pěkný den.

Gabriela Ježková
Komentáře (0): zobrazit

Mihu 21. 1. 2016
Dobrý den, paní Gabrielo, prosím spíš o názor - z pohledu pedagoga. Dceru nepřijaly teď v první vlně zápisů do ZŠ, do které chodí starší syn (jazyková, nejsme úplně spádový). Dcera tedy musí na další zápis do ZŠ spádové. Přesně tomu jsme se chtěli samozřejmě vyhnout, aby děti chodily každé jinam. Dcerka je narozená koncem srpna, myslím, že tedy by se dalo uvažovat o odkladu a zkusit to zase za rok. Jenže na odklad ona určitě není. Při zápisu byla sebevědomá, všechny dotazy zvládla, věděla.. Jaký máte nároz na přípravné třídy? Díky, Michala
Gabriela Ježková, Základní školy 31. 1. 2016
Milá Michalo,

díky za Váš dotaz. Klidně bych šla do spádové školy, o přestup můžete zažádat kdykoliv v průběhu roku. Pokud jde o odklad, je to samozřejmě i na poradně. Jen přemýšlím, zda je nějaká naděje, že příští rok budou Vaše děti chodit do stejné školy.

Podmínky pro přijetí do přípravné třídy stanovuje § 47 zákona 561/2004 Sb. (Školský zákon) v platném znění:
"O zařazování žáků do přípravné třídy základní školy rozhoduje ředitel školy na žádost zákonného zástupce dítěte a na základě písemného doporučení školského poradenského zařízení.

Cílem přípravné třídy je připravit děti k bezproblémovému začlenění do výchovně-vzdělávacího procesu v první třídě a předcházet případným neúspěšným začátkům. Mezi další cíle patří odhalení předností, nadání a talentu u dětí, jejich rozvoj a podpora ve spolupráci s rodiči při školních i mimoškolních aktivitách.

Minimální počet žáků v přípravné třídě je 7, maximální 15. Pokud se přihlásí měně než 7 dětí, přípravná třída nebude otevřena. Maximální počet žáků přijímaných do přípravných tříd základní školy stanoví ředitel základní školy podle ustanovení § 165 odst. 1 písm. a) školského zákona v platném znění.

O zařazování žáků do přípravné třídy základní školy rozhoduje ředitel školy na žádost zákonného zástupce a na základě písemného doporučení školského poradenského zařízení. Do této třídy jsou přijímány děti s odloženou školní docházkou, u kterých je předpoklad, že zařazení do přípravné třídy vyrovná jejich vývoj. Výuka je zaměřena na kompenzaci nedostatků tak, aby dítě přicházelo do první třídy připravené a předešlo se tak případným neúspěšným začátkům ve školní docházce, což by mohlo ohrozit průběh dalšího vzdělávání a tím i perspektivy v dalším životě dítěte."

I pro přijetí do přípravné třídy jsou stanovena kritéria, z nichž jedno může být klidně i spádovost. Určitě bych se šla na výuku podívat, abyste nebyli případně zklamaní.

Jak to vlastně celé vidí dcerka? Chce se jí ze školky? Těší se do školy? Stojí obě děti o stejnou školu?

Mějte se pěkně.

Gábina
Komentáře (2): zobrazit

Miruška 24. 6. 2015
Dobrý den p.Gabrielo,prosím o radu při řešení problému,můj syn navštěvuje šestý ročník základné školy doted mněl vždy jedničku z chování a ted na konci mu jeho třídní navrhla trojku,jak jsem zjistovala je to snad to nejhrubší porušení kázně a samozřejmě se to neshoduje s chováním syna.I když není výborným žákem a potýká se se známkami jako 3 a 4,ale i 1 a 2 ,nemyslím si že zapomínání nebo vyrušování v hodině je důvodem k zhoršení známky s chování až o dva stupně .Prosím poradte mi co mám dál dělat ,na koho se obrátit,když syn vypovídá i o dost různých věcech co se dějou ve škole jako jsou např.že dostávají pohlavky a nesmí se na nic zeptat nebo hned dostanou poznámku za nevhodné chování.Do jiné školy nechce ,ale já už nevidím jinou možnost Děkuji Mirka L
Gabriela Ježková, Základní školy 29. 6. 2015
Dobrý den,

na Vašem místě bych si pěčlivě prostudovala školní řád (musí být zveřejněný - např. na webových stránkách školy), našla si v něm, za co lze udělit výchovná opatření, a porovnala jej s tím, za co snížení známky z chování o dva stupně navrhuje třídní, ať jste připravena. Dále bych si domluvila schůzku ve škole, kde bych chtěla slyšet, jak se synovo vyrušování projevuje a jaká byla prevence vyučující, aby k takovému chování nedocházelo. Nenechala bych se ukonejšit výmluvami a opravdu bych stála o jasné a přesné popisy "problémových situací" - pokud má dojít až ke trojce z chování, musí se jednat o opravdu závažné přestupky vůči školnímu řádu. Navrhnutí trojky z chování zcela jistě předcházelo oznámení, ve kterém Vám bylo sděleno, že se na pedagogické radě bude snížení známky z chování u Vašeho syna projednávat. Stejně tak jste měla být několikrát v daném pololetí informována o "nevhodném" chování a zapomínání pomůcek, úkolů apod. svého syna. Pokud ne, škola pochybila.

Pokud jde o zapomínání, pokusila bych se najít vhodné východisko řešení dané situace ve spolupráci s třídní. Stává se, že děti ani tak nezapomínají, jako se snaží povinnosti do školy vytěsnit, jelikož si třeba potřebují odpočinout, vypnout. Navíc se o něco snažit v tak demotivujícím prostředí, jak popisujete, není jednoduché. Nemůže to být případ i Vašeho syna? Nepozorujete u něj náznaky něčeho podobného? V šestém ročníku dochází ve škole k velkým změnám - děti se najednou setkávají se větším množstvím nových vyučujících, bývají označovány za "velké žáky", kteří "už přece musí..." Mohla by Vám třídní v tomto nějak pomoct? Zapomíná syn ve všech předmětech? je možné vyzkoušet nejrůznější druhy vedení poznámek, aby to syna bavilo a bylo mu to celkově k užitku (papírové deníčky, diáře, mobilní aplikace apod.).

Pokud jsou žáci opravdu fyzicky trestáni, řešila bych celou situaci ihned s vedením školy a ČŠI.

Mějte se pěkně, ať je syn brzy v pohodě!

Gábina
Komentáře (0): zobrazit

mimi 18. 6. 2015
Dobrý den,prosím dcerka konec 5 třídy má problémy s tím,že když nezvládá situaci když ji učitelka před třídou označuje za chudinku tak se rozbrečí a to na ní začne křičet jště víc,klidně se jí ptá jestli ji domá dávám facku nebo jestli už jsem jí tu facku dala že by ji potřebovala,chytá ji za bradu a nutí se jí dívat do očí když ji něco vytýká při vyučování,za sebemenší přestupek je označována za velký problém a hlavně aby jsi si zase nehrála na chudinku,já jsem tohoto jednání byla níhodou svědkem,a velmi jsem se obořila na učitelku co si to vůči dceři dovoluje,a okamžitě domluvila přestup na jinou školu,ale nevím jestli dcerka potřebuje odbornou pomoc že se někdy rozbrečí,že má uslzené oči ,nebo jestli opravdu na ni učitlka vyvyjela psycyhcký nátlak a ona se nemohla bránit,jinak je zcela veselá a velmi živé děvče.Psycholožka na škole se spíše zastává kolegyně,protože mají málo kantorůa hodně žáků ve třídách,během vyučování je jí slyšet tu učitelku jak na děti křičí,takže to není možné že o tom vedení školy nic neví ale nic nedělá,poradtě mi prosím co mám dále dělat,mám si stěžovat nebo už rychle dát dceru ze školy pryč a nechat to být,děkuji velmi za odpověď
Gabriela Ježková, Základní školy 29. 6. 2015
Dobrý den,

to, co popisujete, mi vyznívá spíš v nezvládnutí situace ze strany školy a celkově mě to svádí označit chování vyučující slovem "šikana". Přestup na jinou školu bych viděla jako nejideálnější řešení, pokud s ním bude souhlasit i dcerka, což předpokládám, že nejspíš souhlasí. Konzultaci s psycholgem můžete zcela jistě podstoupit v první okamžik Vy sama, abyste zjistila možné přístupy ke své dceři. Také bych si všímala, v jakých situacích se dcerka, jak chová. Určitě jako maminka rozeznáte a vycítíte, zda vše zvládnete prozatím spolu samy nebo zda se již raději obrátíte na odborníka.

Situaci bych být nenechala. Pokud píšete, že křik a Vámi popisované chování vyučující vůči dětem je běžnou praktikou dané školy, obrátila bych se na ČŠI.

Přeji hodně sil!

Gábina
Komentáře (0): zobrazit

lubter 18. 6. 2015
Dobry den,
Ma pritelkyne je matka samozivitelkaa ma pet deti povinnych skolni dochazkou.Pred dvema tydny se prestehovala a narazila na problem ze v miste bydliste nemuze najit pro ne skolu.Vsude rikaji ze maji plno a protoze nema jeste trvaly pobyt nemohou je prijmout. Chtel bych vas poprosit o radu jak se ma zachovat kdyz deti do skoly chodit musi a nechteji je prijmout..Zaroven by nechtela aby dojizdeli nekam deset kilometru trolejbusem kdyz neznaji mesto.Dekuji moc za pripadnou odpoved
Gabriela Ježková, Základní školy 29. 6. 2015
Dobrý den,

vedení školy opravdu nemůže překročit nejvyšší povolenou kapacitu školy. Doporučovala bych Vám obrátit se na zřizovatele dané školy (většinou se jedná o obec), popř. kontaktovat příslušný odbor školství, kde Vám jistě pomohou.

Držím pěsti, ať se situace brzy vyřeší!

Komentáře (0): zobrazit

filipini 24. 3. 2015
Dobrý den, co potřebuji k tomu, abych mohl oficiálně vzdělávat své dítě doma v rámci domácího vzdělávání? Děkuji!
Gabriela Ježková, Základní školy 25. 3. 2015
Dobrý den,

individuální vzdělávání schvaluje ředitel dané školy - ten Vám může, ale nemusí vyjít vstříc. Pokud ředitel bude souhlasit, je z Vaší strany třeba vyjádření z PPP (zákon nevymezuje, že musí být kladné), žádost o povolení individuálního vzdělávání (tento formulář najdete většinou na webu jednotlivých škol, popř. si o něj můžete přímo napsat do dané školy, dále ověřenou kopii dokladu o vzdělání (rodiče či kohokoli, kdo bude dítě vzdělávat) - pro první stupeň stačí maturitní stupeň, pro stupeň druhý je třeba VŠ.
Dále bych se zaměřila na to, jak si individuální (domácí) vzdělávání se svým dítětem představujete (možná byste uvítali pouze plnění učebních plánů v domácím prostředí, možná byste se rádi vydali spíše cestou unschoolingu). Zvážila bych tedy, na jaké škole je dítě zapsáno, zda má škola s individuálním vzděláváním zkušenosti, chtěla bych vědět, jak probíhá přezkoušení (to je nutné absolvovat dvakrát do roka) - na spoustě škol je možné např. portfoliové hodnocení.

Mějte se pěkně.

Gábina
Komentáře (0): zobrazit

Kocourek 23. 3. 2015
Dobrý den, poraďte mi, prosím. Nesouhlasím se způsobem výuky konkrétního učitele a připadá mi, že tím demotivuje mé dítě. Co bych měla udělat? Díky moc.
Gabriela Ježková, Základní školy 24. 3. 2015
Dobrý den,

nevím, o co se konkrétně jedná, dovolím si tedy odpovědět na obecnější úrovni. Co na výuku učitele říká Vaše dítě? V prvé řadě bych se o celé situaci pobavila s ním - můžete tak získat větší povědomí o tom, jaký člověk s Vaším dítětem pracuje, co se ve škole děje, zda se problém týká třeba i ostatních dětí (nebo zda jde o problém zcela osobní). Určitě záleží na věku dítěte, ale i v této situaci se dítě může naučit spoustu nového v oblasti komunikace.

Následně bych si určitě domluvila schůzku s vyučujícím. Jednala bych s ním upřímně, pojmenovávala, co mi vadí, jak to vnímá mé dítě a jak já sama. Ptala se ho, snažila nacházet nějaké společné řešení. Doporučuji Vám, abyste si o setkání provedla stručný zápis (zcela jistě to samé udělá i vyučující) a v závěru setkání, se ubezpečila, že jste pochopila výstupy Vaší společné schůzky.Pokud byste zjistila, že tudy cesta nevede, můžete se obrátit na vedení školy, následně na zřizovatele a ČŠI.

Jen bych vždy měla na paměti, kam až jsem ochotna zajít. Je pro mě např. přijatelné řešit situaci s širším okruhem lidí, hledat dítěti jinou školu? Učitelé by sice měli být profesionálové, ale občas se může stát, že společnou řeč nenajdete. Vedení Vám v takovém případě může navrhnout přestup do jiné třídy, spolupráci s metodikem prevence či školním psychologem.

Přeji Vám, ať se situace brzy vyjasní a jste všichni v pohodě.

Gábina
Komentáře (0): zobrazit

PetraJ 16. 3. 2015
Četla jsem o svobodných školách (Summerhill, Sudbury Valey), existuje v Česku něco podobného? Je to u nás vůbec legislativně povolené?
Gabriela Ježková, Základní školy 19. 3. 2015
Dobrý den,

poměrně velká část generace rodičů současných a budoucích žáčků se o vzdělávání začíná zajímat z jiných úhlů pohledů - nespokojují se již pouze s tím, že jim dítě někdo na několik hodin "pohlídá", že mohou v klidu pracovat, zatímco jejich dítě se učí číst, psát, počítat. K výchově a vzdělávání přistupují zcela jinak, a tak hledají možné alternativy k současnému stavu. Pokud nechcete dítě svěřit do školské "klasiky" a zajímá Vás myšlenka svobodného vzdělávání, máte v podstatě na výběr ze dvou možností.
Tou první je, že dítě zapíšete do jakékoliv školy a zažádáte o režim individuálního (domácího) vzdělávání. Dítě může navštěvovat jakoukoliv komunitní či sdruženou "školu" nezapsanou v rejstříku MŠMT, a vzdělávat se tak naprosto svobodně - pokud pomineme povinné přezkušování dvakrát do roka na škole, v níž je oficiálně zapsané. Je tedy opravdu na místě popřemýšlet, která škola je vhodná - má zkušenosti s "domškoláky", jak probíhá "přezkušování" (na spoustě škol je již možné portfoliové hodnocení atp.).
Druhou možností je zapsat své dítě do školy, která je sice zapsána v rejstříku, ale považuje se za svobodnou, demokratickou, svobodomyslnou... Seznam těchto škol je možné najít třeba na webu http://www.svobodauceni.cz/. Možností, jak vytvořit ve škole svobodné prostředí, je opravdu mnoho. Záleží na všech zúčastněných, zda a jak se k tomuto přístupu postaví.

Mějte svobodný den!

Gábina
Komentáře (0): zobrazit

Lucka 4. 3. 2015
Dobrý den,
chtěla bych se zeptat jak je to s umístěním do základní školy, když jsme 13. února byly na zápise na škole do které spádově nepatříme a tam nás pro velký počet dětí nepřijali. zda nás tedy automaticky přeřadí do školy spádové nebo budeme muset k nějakému dodatečnému zápisu ještě na škole spádové. Byli jsme totiž se synem jen na té nespádové škole. děkuji za informaci
Lucka
Gabriela Ježková, Základní školy 19. 3. 2015
Lucko,
máte zájem, aby Vaše dítě školu spádovou navštěvovalo? Kontaktovala bych co nejdříve tuto školu a informovala se u nich. Každá škola má přesně stanovenu nejvyšší možnou povolenou kapacitu, kterou nesmí překročit. Neváhala bych a domlouvala se se "spádovkou" - prioritou nyní je, aby Vaše dítě bylo na nějaké škole zapsané. Vybírat školu si můžete v klidu dál a rozhodnout se až těsně před začátkem školního roku, přestoupit případně na jinou školu můžete samozřejmě kdykoliv.

Ať se situace se školou brzy vyřeší!

Gábina
Komentáře (0): zobrazit

Ryšlinková 3. 3. 2015
Dobrý den,
příští rok půjde náš syn do školy a nevíme, jakou školu si vybrat - zda tu, kde používají Comenia script, nebo klasické spojité písmo? Náš syn nemá problémy s jemnou motorikou a např. kreslení ho baví. Chceme ale vybrat školu dle používaného písma tak, aby ho psaní bavilo a nepůsobilo mu zbytečné problémy. Jaké jsou výhody a nevýhody jednotlivých písem? Pro koho byste jaké doporučila?
Děkuji za odpověď.
Gabriela Ježková, Základní školy 19. 3. 2015
Dobrý den,

děkuji za Váš dotaz k tolik diskutovanému tématu. Přiznám se, že jsem si žádným kurzem k písmu Comenia Script (dále CS) neprošla, nezkoušela jsem takto psát delší dobu, neprožila jsem jej na vlastní kůži. Domnívám se, že jsem v dost podobné situaci jako Vy. V této fázi ještě není možné podat nějaké stanovisko - to, že na školách probíhalo pokusné ověřování (v letech 2010-2012), nám nyní nic neřekne k tomu, jak to děti budou mít s písmem při svém dalším vzdělávání (na SŠ, VŠ), jak budou psát v dospělosti.
Jako rodič bych v prvé řadě obešla školy, o kterých uvažuji, a ptala se, co si myslí jednotliví vyučující, probrala bych s nimi všechny možnosti. Zajímala bych se, čím si na kurzech CS pro pedagogy prošli, jak se cítili. Bylo by fajn mít před komunikací se školou alespoň nějaké povědomí o písmu CS. Jako pomyslný odrazový můstek by Vám mohl posloužit tento stručný článek: http://www.literarky.cz/component/content/article/2335-pro-a-proti-je-nove-pismo-pro-dti-vyhodnji, ve kterém svůj pohled na toto písmo podává jak sama autorka, tak předseda České grafologické komory, psycholog písma a psychoterapeut PhDr. Jan Jeřábek. Určitě bych se na Vašem místě seznámila i se závěrečnou zprávou MŠMT http://www.msmt.cz/vzdelavani/zakladni-vzdelavani/comenia-script-jako-alternativni-pismo-pro-skolaky. Velmi zajímavý a často opomíjený pohled psychologů a grafologů k výuce písma naleznete např. zde: http://www.grafologickakomora.cz/cgk-ke-comenia-scriptu/ (konkrétně zde http://www.grafologickakomora.cz/files/Comenia-psychologievyrazu.pdf stanovisko k psychologii výrazu).
Rovněž mohu doporučit si písmo vyzkoušet sama na sobě. Jak se cítíte, když takto píšete? Co se Vám honí hlavou, když se pokusíte zaujmout objektivní stanovisko nezatížené svou předchozí zkušeností s jiným typem písma?
A v neposlední řadě je vhodné si uvědomit, že ne na všech školách mají děti příležitost se tomuto písmu učit a že CS není prozatím příliš rozšířeno. Teoreticky tak může docházet k jistým komplikacím při přechodu na jinou školu.

Mějte se pěkně.

G. J.
Komentáře (0): zobrazit

maminkaZ 2. 3. 2015
Náš syn se hodně věnuje sportu (fotbal), je v šesté třídě a dost díky tomu zanedbává školu. Musím říct, že to podporujeme i my s manželkou, protože ve fotbale má vážně šanci a myslíme si, že známky nejsou až tak důležité a že se v životě obejde bez znalostí třicetileté války nebo vzorce benzenu. Nicméně stále v nás hlodá červíček pochybností, zda neděláme chybu a nekazíme mu život. Děkuji za odpověď.
Gabriela Ježková, Základní školy 2. 3. 2015
Dobrý den,

osobně si myslím, že je třeba podporovat (nejen) děti v tom, pro co hoří, důvěřovat jim a umožnit jim učit se zodpovědnému způsobu života. Nedokážu si přesně stanovit, co je to vlastně zanedbávat školu, nevím, co to znamená pro Vás. Mluvili jste o tom se synem? Jak se v dané situaci cítí? Je ve škole v pohodě? Nebo se třeba setkal s nějakou negativní zkušeností? Myslí si i on, že je fotbal pro něj ta pravá cesta? Nemyslím do budoucna, ale právě v tento okamžik. Jakou dostává(te) zpětnou vazbu ze školy? Myslím si, že není v silách žádného rodiče připravovat a uzpůsobovat dětem život bez chyb. Ani by to nebylo možné a nikomu to nepomohlo. Pokud bych na Vašem místě měla nějaké pochybnosti, zjišťovala bych informace ve škole, ve fotbale, ale i u syna. Ve škole se můžete případně i domluvit na individuálním učebním plánu, popř. individuálním vzdělávání. Rovněž můžete zvážit i přestup na nějakou sportovně zaměřenou školu.

Mějte se pěkně.

G. J.
Komentáře (0): zobrazit

Tatranka 23. 2. 2015
Učebnice jsou pro nás dost drahé a stejně tak si nemůžeme dovolit mobilní telefon, notebook, školní výlety apod. Cítíme, že jsou naše děti ve škole tímto handicapované. Existují nějaké podpory nebo dotace pro tyto případy?
Děkuji
Gabriela Ježková, Základní školy 23. 2. 2015
Dobrý den,

rozumím, že jsou situace, kdy se mohou Vaše děti cítit znevýhodněné oproti ostatním. Nepíšete, v jakém věku Vaše děti jsou a zda opravdu nutně potřebují pro výuku mobilní telefon či notebook. Pokud to je podmínka ze strany školy, určitě Vám tyto pomůcky zajistí. Pokud jde o nejrůznější pobytové akce, můžete využít například svou zdravotní pojišťovnu, popř. věc opět řešit s vedením. Školy mají pro tyto situace své fondy. Rovněž můžete využít tzv. nenárokové dávky mimořádné okamžité pomoci. Více o těchto dávkách a dalších možnostech Vám sdělí pracovníci úřadu práce. Existují rovněž nejrůznější fondy, které by Vám případně mohly ve Vaší situaci také ulevit. Bližší informace získáte např. zde http://www.crsp.cz/o-nadacnim-fondu.

Mějte se pěkně.

Gábina
Komentáře (0): zobrazit

Tatranka 23. 2. 2015
Nelíbí se mi systém výuky angličtiny na naší základní škole (chybí struktura, časté střídání lektorů), ředitel to nechce řešit z důvodu financí. Co mohu udělat já? Jak situaci řešit?
Děkuji
Gabriela Ježková, Základní školy 23. 2. 2015
Dobrý den,

chápu, že se Vám situace s výukou angličtiny nezamlouvá. Souhlasím, že finance můžou hrát velkou roli. Na druhou stranu si dovolím tvrdit, že kvalitní výuka cizího jazyka nemusí nutně probíhat pod taktovkou rodilého mluvčího, kterého si škola třeba nemůže z finančních důvodů dovolit. Ani drahé učebnice nejsou nutností či povinností. Pokud by se Vám nedařilo domluvit se s vyučující(m) angličtiny a vedením školy, můžete se obrátit jednak na Českou školní inspekci, jednak na zřizovatele školy a věc nadále řešit s nimi.

Mějte se pěkně.

Gábina
Komentáře (0): zobrazit

jarzaj 14. 2. 2015
Dobrý den Gábino.
Vnoučata N. 2 třída a J. 3. třída se budou stěhovat během školního roku z okresu Písek do Dobříše.
N. se učí "nově", tj. ne slabikovat, ale hláskovat celé slovo najednou (moc ji to nejde a když ji při chybném čtení opravím chybnou slabiku, tak jí to nic neříká a začne hláskovat opět od začátku) a navíc místo klasického psaní píše tiskací písmena.
J. má štěstí, že se od 1. třídy i teď učí klasicky, takže to u něho asi projde bez větších potíží.
V Dobříši se učí jen klasicky.
Oba se do Dobříše těší.
Co byste doporučila, aby přechod N. na "klasiku" byl pro ní co nejméně náročný?
Pomohla by návštěva v pedagogicko-psychologické poradně?
Děkuji Vám předem.
Děda Jarda
Gabriela Ježková, Základní školy 15. 2. 2015
Dobrý den,

poradnu můžete samozřejmě využít. Asi bych se i včas spojila s novou školou a vše s nimi probrala. Určitě Vám tam doporučí, jak můžete děti připravit na přestup a na jiný typ výuky. Před samotným přestupem bych si porovnala i oba školní vzdělávací programy, protože se může stát, že rozdíly se objeví ve více oblastech (jazyky, učebnice apod.).

Přeji vám všem mnoho pohodových dní v nové škole.

Gábina
Komentáře (0): zobrazit

Jana33 13. 2. 2015
Zdravím Vás a chci se zeptat, jak mám kontrolovat dítě, jak se učí aniž bycho působila jako "policajt"? :) existuje nějaká obecná rada, nebo konkrétní:) předem moc děkuji, Jana
Gabriela Ježková, Základní školy 15. 2. 2015
Dobrý den,

jestli tomu dobře rozumím, jde Vám o to, abyste zjistila, co se ve škole děje, jak je na tom Vaše dítě se znalostmi a dovednostmi, jak mu můžete pomoci v přípravě do školy. Nevím, kolik Vašemu dítěti je. Určitě se můžet jednoduše ptát, ale dokážu si představit, že málokterému dítěti se chce svému rodiči odpovídat na dotazy ohledně školy. Je ale pravda, že někdy úplně postačí nechat ho vydechnou, "nespustit" na něj ihned po návratu ze školy, neptat se před ostatními spolužáky, kamarády apod. Spíš než konkrétními otázkami bych se snažila "vytáhnout" z něj maximum zapředením rozhovoru, pokusila bych se získat jeho důvěru. Určitě není od věci být k dítěti upřímná a sdělit mu, proč je pro mě důležité vědět, jak na tom je, sdělit mu, proč se vlastně zajímám... Můžete si společně vytvořit i každodenní rituály (u večeře, před spaním), ve kterých si shrnete, co jste přes den zažili, co se Vám povedlo... Můžete jít příkladem a začít sama hovořit o svém dni, o svých pracovních záležitostech.
Komentáře (0): zobrazit

MisaMisa 12. 2. 2015
Dobrý den. Mám dotaz: Komu byste, prosím, doporučili montessori, waldorf a klasický školní přístup? Jsou některé rodiny/děti vhodnější pro daný systém, resp. jaké předpoklady by měli splňovat?
Gabriela Ježková, Základní školy 18. 2. 2015
Dobrý den,
řekla bych, že vytvořit charakteristiku jednotlivých skupin vhodných pro určitý typ ZŠ není zcela možné. Rovněž si ani netroufám něco doporučovat. Můžu se však pokusit nastínit svůj subjektivní pohled. Jako rodič bych si kladla otázky ohledně toho, co chci, aby si mé dítě ze školy odneslo, jak by se v procesu vzdělávání mělo cítit, s jakými hodnotami by se mělo setkávat...
Zastávám poměrně radikální názor a domnívám se, že "klasická" školní systém není příliš funkční a že současná typická škola je, když ne v podstatě nevhodná pro většinu, tak vhodná pro opravdu velice úzký okruh jedinců, ale mohly bychom zde spolu polemizovat o tom, co to vlastně ta "klasika" je. Já si pod tímto spojením představuji základní školu středně velkou až velkou, děti jsou rozděleny do tříd dle věku, výuka probíhá povětšinou prostřednictvím frontální výuky, občas je doplněna o nějaký projekt. Žáci jsou známkováni, do procesu svého vzdělávání nemají možnost příliš aktivně vstupovat - dělají v podstatě to, čím jsou zaúkolováni, motivací ve vzdělávání jim jsou povětšinou odměny a tresty. Předpokládám, že na tyto školy nastoupí děti z klasické mateřské školy a pro jejich rodiče bude nejspíš důležité, aby jejich děti základní školu úspěšně absolvovaly a následně zvládly přijímací zkoušky na školu střední. Dokážu si představit, že na tyto školy dávají své děti i rodiče, kteří si nemohou jinou školu dovolit z nejrůznějších důvodů (finančních, pracovních apod.), ale také rodiče, kteří třeba o jiných možnostech neslyšeli, popř. ti, kteří by rádi pro své děti školu třeba s dlouholetou tradicí a dobrou pověstí (nebo s nějakým zaměřením - sportovním, jazykovým apod.).
Školy Montessori či waldorfské u nás již tradici rovněž mají a zájem o ně stále roste, a tak se setkávám s tím, že není zcela jednoduché své dítě do takové školy zapsat. Tyto školy si většinou vybírají jak rodiče, tak své žáky, preferují děti přicházející z prostředí podobnému tomu na jejich škole (např. školky s výše uvedenými pedagogickými směry) a rodiče, kteří jsou s jejich školou dobře obeznámeni, jsou ochotni se nějakým způsobem do chodu školy zapojovat... Pro tyto školy je důležité, aby jejich základnu tvořili jedinci, kteří mají poměrně shodný názor jak na vzdělávání, tak na životní postoj a hodnoty.
Měla jsem celkem dost příležitostí hovořit s poměrně velkým množstvím rodičů z nejrůznějších prostředí. V podstatě si troufám říct, že např. rodič, který vyžaduje známkování, nedá dítě do školy "alternativní", kde se v drtivé většině setká s hodnocením slovním. Tento typ školy nejspíš nebudou ani vyhledávat rodiče orientovaní spíše na výkon. Naopak rodiče, kteří se zaměřují spíše na předání zodpovědnosti na své děti, nebudou v "klasice" spokojeni a existuje i poměrně vysoká pravděpodobnost, že nějakým způsobem budou narážet i jejich děti.
Komentáře (0): zobrazit

Plačková 12. 2. 2015
Dobrý den Gábino,

zajímalo by mě, jak poznám kvalitní Montessori školu, na co bych se měla při jejím výběru zaměřit?

Děkuji.
Eva
Gabriela Ježková, Základní školy 13. 2. 2015
Vážená paní Plačková,

děkuji za Váš dotaz. V prvé řadě bych se ptala sama sebe, co od školy pro své dítě očekávám, proč si volím právě Montessori principy (dítě by v Montessori škole mělo mít především možnost pracovat v připraveném a věkově heterogenním prostředí, měla by být respektována jeho senzitivní období, velký důraz je kladen na osobnost pedagoga a jeho partnerský přístup k dětem - více se můžete dozvědět zde: http://www.montessoricr.cz/principy-montessori-pedagogiky/). Pokud bych byla skutečný Montessori nadšenec a šla vyloženě po principech tohoto směru, zaměřila bych se na standardy, které by každá Montessori škola měla naplňovat. Znění těchto standardů je volně zde: http://www.montessoricr.cz/minimalni-standard-montessori-trid/.
Dále by mě zajímalo, zda je škola aktivně zapojena v Montessori asociaci. Všímala bych si i varovných signálů, které na první pohled ukazují, že škola o Montessori příliš neví (v poslední době jsem se několikrát setkala např. se spojením "Montessoriho" principy, kdy daný "odborník" zjevně netuší, že M. Montessori byla žena).
Určitě bych chtěla slyšet (číst) názory ostatních rodičů, chtěla bych vidět jak to ve škole chodí, jaké je vybavení pomůckami, zda a jaká je návaznost na předškolní vzdělávání. Většina škol rovněž pořádá semináře a kurzy, což rovněž považuji za úžasnou možnost seznámit se s pracovníky školy a zjistit si jejich profesionálnost.

Mějte se pěkně.

Gábina
Komentáře (0): zobrazit

Eagle 29. 1. 2015
Dobrý večer,
máme doma "skoroprvňáčka", před pár dny jsme byli u zápisu na dvou školách: Jedna je ta, pod kterou spadáme podle bydliště; druhou jsme si zvolili kvůli tomu, že do ní chodí synův kamarád (je o rok starší, ale když jsou spolu, jsou jak dvojčata) a také na nás zapůsobilo, jakým způsobem se škola prezentuje a jaké nabízí mimoškolní aktivity vzhlledem k synovým zájmům (těch důvodů bylo ale víc). Momentálně jsme se dozvěděli, že nás přijali na obě školy a my teď zvažujeme, které škole dát přednost.
Náš syn preferuje školu, do které chodí jeho kamarád. Nám seta škola také zamlouvá více, máme ale obavu, že naše rozhodnutí ovlivní převedení naší mladší dcery z jedné školky do druhé (pod danou školou fungují 2 školky, jedna se nachází v blízkosti našeho bydliště, druhá v nedaleké vesnici.) Loni jsme byli s dcerou u zápisu do školky, ale protože tehdy ještě neměla 2,5 roku, ač jsme splňovali 3 z 5 podmínek, tak nám dceru nevzali s tím, že je ještě malá, ale že se máme zeptat na začátku roku a když bude volno, že ji vezmou. Nakonec nám těsně před vánocemi nabídli místo právě v té druhé školce s tím, že při letošních zápisech můžeme požádat o převedení, že když syn odchází do školy, tak by dcera mohla nastoupit na "jeho" místo.
Poradila by jste, zda je dobré přihlédnout k přání syna, i když by to mohlo znamenat, že nám nevyhoví v převedení dcery z jedné školky do druhé? Děkuji.
Gabriela Ježková, Základní školy 18. 2. 2015
Dobrý den,

věřím, že rozhodování ve Vaší situaci není právě jednoduché. Výběr mateřské i základní školy může mít dost podstatný vliv na Vaše děti. Rozumím tomu, že chcete vyjít vstříc synovi. Komunikovala bych i s dcerkou, ptala se jí, jak to cítí ona. Zvažovala bych asi všechna pro a proti. Nevím, jak vysoká je pravděpodobnost, že by Vaše dcerka nakonec nemohla navštěvovat druhou školku a co by to pro Vás onkrétně znamenalo. Jaké jsou dojezdové vzdálenosti do obou školek i škol? Zvládali byste případně doprovázet/vozit děti na odlišná místa? Podařilo by se Vám to časově sladit? Měli jste možnost všechna místa navštívit? Jak se tam Vaše děti cítily? Co si přejí ony?

Přeji šťastnou volbu!

G. J.
Komentáře (0): zobrazit

pety 15. 1. 2015
Dobrý večer, chtěla bych se zeptat , jestli mi reknou u zápisu jestli bylo me dite přijato do první tridy?
Gabriela Ježková, Základní školy 24. 1. 2015
Pety, záleží na zvyklostech a možnostech školy. Rozhodnutí musí být vždy zasláno poštou, někde Vám vše ale sdělí již při zápisu samotném. Raději bych se informovala předem na příslušné škole. Mějte se fajn.
Komentáře (0): zobrazit

vikizna 13. 1. 2015
Je možné zapsat prvňáčka do dvou základních škol a pak se rozhodnout. Jedná se o školu v místě bydliště a další ve vedlejší obci. děkuji
Gabriela Ježková, Základní školy 13. 2. 2015
Dobrý den, ano k zápisu můžete kamkoliv a rozhodnutí je jen zcela na Vás. Vaší zákonnou povinností je dle § 36 Školského zákona přihlásit své dítě k zápisu:
"(4) Zákonný zástupce je povinen přihlásit dítě k zápisu k povinné školní docházce, a to v době od 15. ledna do 15. února kalendářního roku, v němž má dítě zahájit povinnou školní docházku." Jen si dovolím připomenout, že své rozhodnutí můžete kdykoliv změnit a že se nemusíte v žádném případě řídit spádovostí.
Přeji šťastnou volbu.

G. J.
Komentáře (0): zobrazit

Leni 5. 1. 2015
Dobrý den.
Syn je prvňák a s paní učitelkou si skutečně "nesedl". Spíš ona si již na něj zasedla. Je skutečně pro dítě tak špatné změnit školu, jak mi říkají v poradně nebo může být změna i dobrá?
Gabriela Ježková, Základní školy 6. 1. 2015
Dobrý den,

děkuji Vám za Váš dotaz. Nevím, co PPP vedlo k závěru, že by změna pro Vašeho syna byla negativní. Pro objektivní posouzení bych potřebovala více informací. (Co znamená, že si na syna vyučující zasedla, jak to vnímá syn a ona, jak dlouho problém trvá, kde vznikl... Nevím, do jaké míry jste s vyučující situaci probírala, zda je ochotna naslouchat.)Sama za sebe bych přestup takto negativně nevnímala, ale samozřejmě neznám Vašeho syna. Změna mu může zcela jistě i pomoci. Vše bych ale předně důkladně zvážila. Jak to vidíte Vy osobně? Co by na případnou změnu říkal syn? Chápe, že by měnil nejen paní učitelku, ale i prostředí, spolužáky, kamarády? Před samotným přestupem bych si prostudovala webové stránky škol přicházejících v úvahu, zeptala se v internetových diskuzích na zkušenosti ostatních rodičů, pak bych se do nové školy šla podívat. V ideálním případě bych zašla o přestávce, abych viděla děti v akci - jak si užívají přestávky, jaká vládne ve škole atmosféra, jak se chovají vyučující na dozorech, jak komunikují s dětmi. Následně bych si promluvila s vedením a vyučujícími, vyjasnila si očekávání, zjistila, zda jste naladěni na stejnou notu, podívala bych se se synem do hodin. Bylo by také fajn, kdybyste už před návštěvou měla povědomí o jejich školním vzdělávacím programu, abyste případně společně mohli tento dokument probrat společně.

Přeji Vám, ať jste brzy Vy i syn spokojeni!

Gabriela Ježková
Komentáře (2): zobrazit